I løpet av forrige uke la Alltidhjelp ut på en innholdsrik standsturné gjennom Nord-Norge, med stopp i Tromsø, Alta, Kautokeino, Narvik og Harstad. Reisen ga oss muligheten til å møte mennesker på tvers av byer, kulturer og generasjoner – og minnet oss på hvor viktig tilgjengelig støtte og ekte samtaler er, uansett hvor i landet man befinner seg.

Gjennom besøket sto vi blant annet på stand ved Universitetet i Tromsø, Samisk videregående skole og reindriftsskole i Kautokeino, Biblioteket i Narvik, Alta videregående skole og Heggen videregående skole i Harstad. Hvert stoppested bød på unike møter, åpne samtaler og verdifulle innblikk i hvordan mennesker i Nord-Norge opplever behovet for psykisk helsestøtte, fellesskap og tilgjengelige hjelpetilbud.

Det som gjorde størst inntrykk, var de mange personlige historiene som ble delt. Unge, voksne og eldre kom bort for å snakke med oss – noen av nysgjerrighet, andre med egne erfaringer knyttet til psykisk helse, ensomhet eller behovet for å bli møtt med forståelse. Flere uttrykte takknemlighet for at Alltidhjelp er et lavterskeltilbud som gjør det lettere å ta kontakt når livet blir vanskelig.

Den positive responsen vi møtte underveis, viser hvor viktig det er å være fysisk til stede og tilgjengelig i lokalsamfunnene. Å møte mennesker ansikt til ansikt skaper tillit, senker terskelen for å søke hjelp og åpner rom for samtaler som kanskje ellers aldri ville skjedd.

Nord-Norge tok imot oss med åpenhet, varme og ærlighet. Vi reiser videre med enda sterkere motivasjon for arbeidet vårt, og med stor takknemlighet for alle som tok seg tid til å stoppe opp, dele, spørre og engasjere seg.

Tusen takk til alle elever, studenter, ansatte og lokalbefolkning som møtte oss på reisen. Sammen fortsetter vi å skape tryggere rom for samtaler – fordi ingen skal måtte stå alene når livet blir vanskelig.